donderdag, juni 28, 2012

Wereldsolidariteit ijverde samen met Jong ACW en ACV jongeren voor Schone Kleren op het Wereldfeest editie 2012

Bezoekers aan dit multiculturele festival in Leuven kregen de vraag of hun kledij die ze op dat moment droegen wel “schoon” was. Naargelang de ‘score’ van hun kledij, mochten ze op de foto met een groen (schone kleren), geel, oranje, rood of zwart (geen schone kleren) bord.

De schone kleren campagne heeft immers op basis van onafhankelijk onderzoek bij verschillende modeketens en merken een brochure gemaakt met een overzicht van in hoeverre deze kledingketens ‘schone kleren’ maken, of ze met andere woorden kledij maken in ‘schone’ omstandigheden. Er werd hierbij naar 4 criteria gekeken: gedragscode, toepassing, controle en transparantie.

De resultaten van dit onderzoek werden vervolgens samengevat in een handig pamflet in zakformaat samengevat: ketens en merken die goed scoorden kregen de code groen, diegene die slecht scoorden, de code zwart, met daartussen ruimte voor nuances via de kleuren geel, oranje en rood. Door zijn formaat, past dit pamflet perfect in ieders portefeuille en kan zo geraadpleegd worden door de consument bij het winkelen.

Aansluitend bij deze actie, werd er een petitie gestart. JBC, de leverancier van de officiële en vrijetijdskleding van de Belgische delegatie op de olympische spelen, is – zo blijkt uit bovenstaand onderzoek – allesbehalve transparant inzake de arbeidsomstandigheden waarin hun kledij is vervaardigd.

Er werd in deze petitie aan JBC gevraagd volgende stappen te zetten :

1. Een gedragscode aannemen die minstens de fundamentele arbeidsnormen bevat en die geldt voor alle werknemers in de hele toeleveringsketen. Het betalen van leefbare lonen is nota bene één van de belangrijkste eisen.
2. Onafhankelijke controle op de naleving van de gedragscode door een controle-initiatief waar de bedrijfswereld, vakbonden en NGO’s bij betrokken zijn. De voorkeur gaat naar lidmaatschap van Fair Wear Foundation, een onafhankelijke controle-organisatie.
3. Transparantie over de inspanningen die JBC doet voor goede arbeidsomstandigheden en over de controleresultaten.

Door Liesbeth Loddewykx




Meer informatie over de schone kleren campagne vind je op www.schonekleren.be.